Retina tu, Retina tam… czy już czas na Internet HD?

Myśląc o ekranach Retina mam przed oczami sytuację sprzed kilku lat, gdy na rynku zaczęły pojawiać się pierwsze telewizory HD. Niestety przez długi czas jedynym sposobem na wykorzystanie ich potencjału były odtwarzacze płyt Blu-Ray, ewentualnie nagrania z kamer HD. Na powszechnie dostępną telewizję wysokiej rozdzielczości trzeba było czekać kilka lat. Analogiczna sytuacja jest w przypadku ekranów Retina.

Pierwszy ekran Retina Apple zaprezentowało 2 lata temu wraz z iPhone 4. Czterokrotne zwiększono jego rozdzielczość nie zmieniając wielkości samego wyświetlacza. W rezultacie czego pojedyncze piksele są tak małe, że nie da się ich dostrzec gołym okiem. Wydaje mi się, że szczegółowość tego ekranu na każdym robi niesamowite wrażenie, takie jak robiły na nas pierwsze telewizory HD. Aby wykorzystać w pełni potencjał takiego wyświetlacza konieczne jest dostarczenie treści w odpowiednio wyższych rozdzielczościach. Tak jak w przypadku telewizji bardzo szybko pojawiły się filmy na płytach Blu-Ray, tak aplikacje na iPhone momentalnie otrzymały od developerów aktualizacje ze wsparciem do Retiny. Praktycznie po roku od premiery iPhone 4 ciężko było już znaleźć w App Store aplikację niedostosowaną do nowego ekranu.

W marcu tego roku miała miejsce premiera trzeciej generacji iPada, a następnie na początku czerwca zaprezentowano MacBooka Pro z ekranem Retina. Wczoraj miałem przyjemność obejrzeć rMBP i jestem nim oczarowany. Podobnie jak na nowym iPadzie zdjęcia wyglądają fenomenalnie, a wyświetlany tekst ma ostrość najwyższej jakości druku. Jak już pisałem wcześniej nie obawiam się o aplikacje, aktualizacje pojawiają się każdego dnia. Myślę, że już za rok każda rozwijana aplikacja na Maca będzie kompatybilna z nowymi ekranami.

Istnieje jednak druga strona medalu – Internet. Obecnie strony internetowe są najczęściej dostosowane do rozdzielczości 1024×768. O ile w przypadku iPhone zwiększona rozdzielczość była to na tyle niska, że nie wymagała zwiększania rozdzielczości grafik na stronach internetowych, to sytuacja zmieniła się trochę po premierze nowego iPada oraz MacBooka Pro. Grafika i zdjęcia umieszczone na większości stron nie wykorzystują w pełni potencjału tych wyświetlaczy.

Każda osoba sympatyzująca z Apple posiadająca własną stronę czy blog z pewnością zastanawia się, czy już czas na Internet HD? Oczywiste jest to, że wyższa rozdzielczość grafik wpływa na rozmiary plików, a co za tym idzie czas ładowania się stron. Ze względu na HiDPI ekran nowego iPada jest wykrywany jako 1024×768, a rMBP jako 1440×900, niemożliwe jest zatem określenie jaki procent odwiedzających korzysta z najnowszych urządzeń.

Statystyki Google Analytics domyślnie nie oferują takiego kryterium. Jednakże w bardzo łatwy sposób można to zmienić. Po przełączeniu na Nowe statystyki wystarczy dodać kilka linijek do kodu śledzącego.

var retina='Non-Retina';
if( window.devicePixelRatio > 1 ) retina='Retina';
_gaq.push(['_setCustomVar', 1, 'Retina', retina, 1]);

Jeśli korzystacie z WordPressa to polecam wtyczkę Google Analyticator. Powyższy fragment kodu należy wkleić w jej ustawieniach w opcji Additional tracking code (after tracker initialization).

Statystyki odnośnie Retiny będą dostępne w sekcji Audience -> Custom -> Custom Variables.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*